För konsumentrelaterade bolag går det fortsatt trögt generellt. Det syns tydligt i rapporterna för det tredje kvartalet, men penning- och finanspolitiska stimulanser ger hopp om att den svenska konsumenten får det väsentligt bättre 2025. Lägre skatter och räntor bör rimligtvis ge avtryck i konsumtionen. Förutsatt att arbetslösheten inte ökar kraftigt bör sänkningar av både räntor och skatter påverka ekonomin och vinsterna positivt – primärt för konsumentnära bolag.
Thule är ett bolag som går starkt trots att generell konsumtion är under press. Tack vare framgångsrik produktinnovation och ett välkänt varumärke kunde Thule redovisa en organisk tillväxt på 4 procent i det tredje kvartalet och aktien lyfte 15 procent på rapportdagen. De nya kategorierna hundtransporter och bilbarnstolar verkar utvecklas bra. Vinst per aktie steg med 15 procent i kvartalet.
Förutom Thule presterar Björn Borg och Clas Ohlson väl i det rådande kärva klimatet. Alla tre har hittat sina nischer, har god förståelse för vad kunderna efterfrågar och bolagen arbetar strukturerat med att stärka varumärket. Thule värderas högt, men Björn Borg och Clas Ohlson värderas i linje med de konsumentnära bolag som presterar betydligt sämre. Även Svedbergs sticker ut i positiv bemärkelse. Svedbergs lyckades förbättra sin rörelsemarginal de första nio månaderna i år, trots negativ organisk tillväxt, även om det delvis beror på förvärvet av nederländska Thebalux.
Å andra sidan tolkar vi det som att till exempel Dometic, Electrolux och Husqvarna inte har rätt sortiment till rätt pris utifrån ett konsumentperspektiv, vilket reflekteras i svaga siffror. Förmodligen kommer Dometic presentera strukturella förändringar i det fjärde kvartalet och en beskrivning av hur bolaget kommer se ut framgent. Om Dometic lyckas förmedla en övertygande bild av hur framtiden kan te sig för bolaget finns det värderingsmässigt en avsevärd uppsida i aktien.
Med antagandet att Husqvarna är inne i en tillfällig svacka är värderingen attraktiv, men det förutsätter att problemen är konjunkturella snarare än strukturella. Bolaget kommer att lansera många nya produkter nästa år, bland annat 13 nya robotgräsklippare utan begränsningskabel. Förhoppningsvis kan Husqvarna komma tillbaka tack vare sin innovationskraft, men det kommer inte hända mycket i det fjärde kvartalet med tanke på hur säsongsstyrd försäljningen är. Vi får vänta till 24 april när rapporten för det första kvartalet presenteras för att veta hur de nya produkterna tas emot av marknaden.
BHG Group och Nobia har enligt vår uppfattning bra produktutbud och konkurrenskraftiga kunderbjudanden men straffas av konjunkturen. De värderas lågt och är hårt skuldsatta – särskilt Nobia – vilket optimisten tolkar som att det finns kraftig uppsida i aktierna. Men för att aktiekurserna ska få ordentlig fart uppåt krävs sannolikt att vinsterna stiger och skuldsättningen minskar. Enbart en låg värdering räcker nog inte. Nobia hade ett negativt fritt kassaflöde de nio första månaderna i år och att färdigställda fabriken i Jönköping kommer belasta kassaflödet med ytterligare cirka 680 miljoner kronor, enligt bolaget.
BHG Group gjorde ett relativt bra tredje kvartal och ser ut att kunna vända verksamheten efter tio kvartal i följd med negativ organisk försäljningstillväxt. Kassaflödesgenereringen är mycket bra. Bolaget skriver i rapporten att det börjar se tecken på högre efterfrågan i de hårt pressade renoverings- och kapitalintensiva produktkategorierna badrum, dörrar och fönster.
Sammanfattningsvis bedömer vi att Thule, Björn Borg, Clas Ohlson och Svedbergs kommer att fortsätta prestera väl. Vi är skeptiska till Dometic, Electrolux och Husqvarna men sätter samtidigt visst hopp till att produktinnovation kan stärka bolagens marknadspositioner framgent. Aktierna med störst teoretisk potential är BHG Group och Nobia där vinsterna är pressade och skuldsättningen hög. I fallet Nobia är dock skuldsättningen oroväckande hög, trots en nyemission i april, inte minst då Jönköpingsfabriken ännu inte är färdigställd.